نقشه‌برداری اختصاصی صرع (Seizure Mapping)

نقشه‌برداری اختصاصی صرع (Seizure Mapping)

نقشه‌برداری صرع گامی مهم در تشخیص و مدیریت صرع و سایر اختلالات تشنجی است. با کمک MRI می‌توانیم ساختار مغز را مشاهده کرده و با آنالیز تخصصی این تصاویر، مناطق خاصی را که در فعالیت تشنج دخیل هستند شناسایی کنیم. با نقشه‌برداری دقیق از این مناطق، اطلاعات ارزشمندی در مورد منشأ و مسیرهای تشنج به‌دست می‌آوریم که منجر به استراتژی‌های درمانی مؤثرتری می‌شود.

در کلینیک نیاگ، از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های MRI برای گرفتن تصاویر با وضوح بالا از تومورها استفاده می‌کنیم. نرم‌افزارهای پیشرفته، کارشناسان و رادیولوژیست‌های مجرب ما سپس این تصاویر را با استفاده از تکنیک‌های تخصصی برای شناسایی و نقشه‌برداری کانون تشنج و شبکه‌های مرتبط تجزیه و تحلیل می‌کنند.

مزایای نقشه برداری تشنج با استفاده از MRI قابل توجه است. با شناسایی دقیق مناطق درگیر در فعالیت تشنج، می‌توانیم به تصمیم‌گیری در مورد درمان، برنامه‌ریزی جراحی و اجرای درمان‌های هدفمند کمک کنیم. رویکرد جامع ما تضمین می‌کند که بیماران مراقبت‌های شخصی‌شده، متناسب با نیازهای منحصربه‌فرد و الگوهای تشنج را دریافت می‌کنند.

تصاوير و نقشه‌هاي مختلف كل مغز از سه جهت كرونال، آگزيال و ساجيتال به‌دست مي‌آيد. در مجموع تصويربرداري مغزي چند پروتکلي با نام Seizure Mapping شامل پروتکل‌هاي استاندارد مغز، تصويربرداري ساختاري با رزولوشن بالا در سه جهت، T1 & T2-FLAIR حداقل در دو جهت، SWI، مغز با تزريق (درصورت وجود ضايعه)، DTI و يا VBM در صورت احتمال تغييرات ميکروساختاري و FCD، حجم‌سنجي در صورت احتمال آتروفي، CSI و MRS (در صورت وجود بيماري هاي زمينه اي متابوليکي و اختلال رشد) است.

انديکاسيون‌هاي دقيق جهت تجويز خدمت

(ذكر جزئيات مربوط به ضوابط پاراكلینيکي و باليني مبتني بر شواهد و نيز تعداد مواردي كه ارائه اين خدمت در يك بيمار، انديکاسون دارد)

  • تشخيص عوامل پاتولوژيك و يا تغييرات ساختاري و فيزيولوژيك ايجادكننده‌ی صرع
  • تعيين نوع و گسترش ضايعات مغزي ايجادكننده‌ی صرع
  • طراحي قبل از اعمال تهاجمي در درمان صرع

استاندارد تجويز

  1. تعيين نوع و محل نواحي تصويربرداري مغزي مورد نياز و يا نوع تصويربرداري ساختاري در نسخه
  2. تعيين علت درخواست تصويربرداري تخصصي در نسخه
  3. تعيين سابقه بيماري و تداخل‌هاي درماني اصلي صورت‌گرفته در نسخه يا فرم‌هايي كه در اختيار پزشك قرار مي‌گيرد

آناليز انجام شده براي پروتکل Seizure Mapping در يک بيمار جهت شناسایی کانون صرع



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRPersian